Минималната заплата става 933 лева от 1 януари

Минималната часова работна заплата пък ще е 5,58 лв.
Ивайло СтанчевАвтор Ивайло Станчев 31.08.2023 Преглеждания194
Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Telegram Viber Facebook Messenger Pinterest

Минималната заплата ще е 933 лв. от 1 януари. Това предлага правителството с постановление, което е качено за обществено обсъждане.

Минималната часова работна заплата пък ще е 5,58 лв. при нормална продължителност на работното време 8 часа и при 5-дневнаработна седмица.

От догодина минималната заплата за първи път ще се изчислява по новото правило - тя да е 50% от средната в страната за период от 12 месеца.

Той включва последните две тримесечия на предходната година и първите две на текущата.

Това ще доведе до рекорден ръст от 153 лв. В момента минималната заплата е 780 лв.

По данни на НСИ наетите на минимална работна заплата към второ тримесечие на 2023 г. са около 442 403 души, намаляват с 5% на годишна база.

Служебното правителство направи работна група, която да създаде нова формула за минималната заплата, а социалната министърка Иванка Шалапатова обяви, че работата й ще бъде възобновена.

В евродирективата за адекватни минимални заплати е записано, че тя трябва да е 50% от средната или 60% от медианната.

Но има и допълнителни критерии като покупателна способност, растеж и разпределение на брутните заплати и др.

Освен това трябва да се достигне и до 80% колективно договаряне.

Държавите имат 2 години срок, за да въведат евродирективата, който тече от октомври 2022 г.

През 2021 г. в 17 държави от ЕС ръстът на минималната работна заплата на годишна база е по- малък от този в България от 6,6%.

В Унгария минималната заплата намалява с 2,1%, в Румъния - с 0,2%, в Естония, Гърция и Испания минималната заплата е без промяна.

Минималната заплата в България остава най-ниската в ЕС - 399 евро.

Най-висока е Люксембург – 2508 евро, показват данните на Евростат от юли 2023 г.

"Според годишния преглед на Eurofound „Минималните заплати през 2023 г.

Индустриални отношения и социален диалог“ през 2022 г. нетните минимални заплати (след данъка върху доходите на физическите лица и социалноосигурителните вноски) на едно лице без деца варират от 282 евро на месец в България до 1968 евро в Люксембург.

Eurofound констатира още, че страните от централна и източна Европа продължават да изравняват нивата на минималните си заплати с 15-те държави-членки на ЕС преди разширяването през 2004 г.

През 2022 г. в тези страни са извършени повишения на МРЗ между 10% и 18%.

В низходящ ред страните, увеличили МРЗ са Румъния, Унгария, Полша, Хърватия, Литва, Словения, Естония и България", пише в мотивите на правителството.